Aki olvasta Edith Eva Eger A döntés című könyvét, vagy aki látta az On the spot Az ellenség gyermekei című dokumentumfilm-sorozat az írónőről szóló részét, az tudja milyen hatalmas feladatra vállalkozott Tenki Réka és Csányi Sándor, amikor elhatározták, hogy színpadra állítják ezt a még így leírva és elmesélve is leírhatatlannak és elmesélhetetlennek tűnő történetet.
A világsikert arató könyv nem egy holokausztregény: A döntés egy végtelenül izgalmas olvasmány, kordokumentum, lélektani dráma, hitvallás és egyben a túlélési traumákat kutató világhírű pszichológusnő életrajza. A most 95 éves Dr. Edith Eva Eger még csak gimnazista volt, amikor az addig sikeresnek, boldognak tűnő élete egy csapásra romba dőlt. A fiatal lány imádott táncolni, balettórákra járt, és tornászként tagja volt a Magyar Olimpiai Csapatnak – ám a zsidótörvényeknek köszönhetően abba kellett hagynia a versenysportot, és előbb a kassai gettóban, majd a halál kapujában találta magát.
„Ha a teljes életemet belesűríthetném egy pillanatba, egyetlen állóképbe, ez a következő lenne: három nő sötét színű gyapjúkabátban, egymásba karolva áll egy kopár udvaron... Ez a három nő: anyám, a nővérem, Magda és én. Ez az utolsó pillanatunk, amit egymás társaságában töltünk…” – halljuk Tenki Réka hangján a szavakat, és merülünk el a földi pokolban.
A Csányi-Tenki házaspár megrázó színházi előadásba sűrítette a több mint négyszáz oldalas könyvet, és Székely Csaba segítségével színpadra állította a fő történeti szálat. 1944-től jutnak el a végkifejletig, amikor az 53 évesen asszony meghozza élete egyik legnehezebb döntését, és visszamegy Auschwitzba. Az egyszerű színpadon, a változó színes háttérképek előtt egyetlen díszlettel, egy paddal dolgozó színésznő, és a több apró szerepben – apaként, nővérként, edzőként, Edith szerelmeként, katonaként, Mengeleként vagy éppen férjként – feltűnő Csányi Sándor játéka alatt lassan besűrűsödik a nézőtéren a levegő. Tenki Réka a szemünk előtt változik át könnyed, táncos léptű, szerelmes kamaszból, tanácstalan, rettegő áldozattá, megalázott, megszégyenített fiatal lánnyá, csontsovány haldokló lágerlakóvá, majd élni akaró túlélővé.
Edith a világban leginkább arról a történetéről híres, amikor a kegyetlen náci orvos, Joseph Mengele arra kérte őt, hogy táncoljon a Kék Duna keringőre, amiért az éhes lány hóhérjától jutalmul egy darab kenyeret kapott. A budapesti nézők szemében Edith, azaz Tenki Réka leginkább egy olyan elvárvult ember, aki elképesztő erővel volt képes legyűrni a fájdalmát, megtalálni a reményt a reménytelenségben, majd túllépni mindezen, és elindulni egy úton, ami már egyedül az ő választása volt, és ezzel kijelölte élete mottóját is:
„Te döntesz. Arra figyelsz, amit elvesztettél, vagy arra, ami még megvan.”
Szinte természetes, hogy A döntés a nézőtéren nagy érzelmeket vált ki, feszültséget teremt, még akár meg is ríkatja az embert, de, ami biztos, a főhősnő szavai még napokkal később is kitörölhetetlenül ott motoszkálnak mindenki fejében. Azoknak is meghatározó lehet ez az előadás, akik csak ezután fogják elolvasni Edit Eva Eger könyvét. Mert abban biztosak lehetünk, hogy, aki megnézi Tenki Rékát ebben a szerepben, az a történet hosszabb változatára is kíváncsi lesz.
Ahogy a rendező Csányi Sándor a produkcióról írja:
„Jelenleg ez a legfontosabb történet az életemben. Nem csak azért fontos, mert Rékával ez az első közös színházi munkánk, hanem azért is, mert azt érzem, 47 éve arra várok, hogy elmesélhessem ezt a történetet.”
Aktuális előadások:
Január 28., 29., február 12., 15., 28. / Erzsébetligeti Színház
On the spot - Az ellenség gyermekei: Edith Eva Eger
Csányi Sándor, Tenki Réka, A döntés, Erzsébetligeti Színház, Edith Eva Eger
Szólj hozzá!