A Főtitkárok, avagy Kádár János felemelkedése a Kamrában

2023. March 01.  ·   Színházban voltunk   ·  Brezvai Edit

„Három és fél évesen a szüleim társaságában a Rajk-per közvetítését hallgattam; akkor tanultam meg azt a mély hangrendű, borzongató szót, hogy »áruló«...” Hetven évvel később pedig Spiró György elkezdte írni a Főtitkárok című drámáját, amelyet a Katona József Színház Kamrájában Zsámbéki Gábor rendezésében 2022-ben mutattak be.

Fotó: Katona József Színház/FB

Mintha egy történelmi lomtalanítás idején kelne életre, a Főtitkárok a kommunizmus romjain játszódik. A Katona József Színház által meghirdetett gyűjtésen, a nézők segítségével összeszedett régi relikviák szanaszét hajigált darabjai között zajlik a 20. század második felének magyar valósága.

Rákosi Mátyás, Kádár János, Rajk László és elvtársaik megelevenednek a szemünk előtt, hogy a jegyzőkönyvekből, emlékiratokból, naplókból felidézett saját szavaikkal, beszédeikkel, tetteikkel mutassák be nekünk a politikai hatalom kegyetlen működését. Persze az előadás sokkal több, mint egy a Rákosi-korról, a Rajk-perről és Kádár János felemelkedéséről szóló színházi történelemóra. Azt, hogy a második világháború utáni Magyarország hogyan, milyen eseményeken keresztül jutott el a személyi kultuszig, a kemény, majd a puha diktatúra korszakába, megtanulhatjuk a tankönyvekből, elolvashatjuk a levéltári dokumentumokból, de ahhoz, hogy a szánkban érezzük azoknak az éveknek a keserű ízét, az orrunkban a félelem verejtékének semmihez sem hasonlítható szagát, találkoznunk kell a kor megidézett szellemeivel. Erre csak a művészet képes, a művészet – ezúttal a színház –, amelyet a diktatúrákban a hatalom megszállottan akar befolyásolni és uralni.

Spiró György szövege mögött sziszifuszi gyűjtőmunka érződik. A szereplők szájába adott mondatok elénk vetítik a politikai manipuláció, a koncepciós perek, az elvtársi és bajtársi árulások, az emberi nagyságok és gyengeségek, a visszaélések, a burkolt és nagyon is valóságos kegyetlenség szörnyű hullámvasútját – a fent és a lent, a lent és a fent félelmetes világát. Amit látunk az valójában tiszta, egyszerű és egyértelmű: az emberek egy ideológiának köszönhetően tiporják el egymást, a rendszer éhes szörnyetegként falja fel önmagát, mindent és mindenkit a félelem igazgat.

Így lesz Zsámbéki Gábor rendezésében Rajk László kihallgatásából egy eszme bukásának tragikuma, Kádár János beszédéből drámai monológ, Rákosihoz írt leveléből pedig sorsfordító jelenet – csak maga a tragikus hős hiányzik, és így elmarad a katarzis is. Bár a néző megrendül, a lélek nem tud megtisztulni, a feszültség nem tud feloldódni. És így mindez iszonyatosan nyugtalanító, hiszen amit látunk, csak egy karnyújtásnyira van tőlünk, alig több mint hetven évvel ezelőtt történt. Pedig a színpadon szinte nem hangzik el hangos szó, nincs kínvallatás, a verőlegények is csupán mondataikkal ütnek, mégis érezzük a hatalom megszállottjainak rettegését. A tényszerű, dokumentarista hangulatot a színtér falára vetített archív fotók, plakátok, képek, fekete-fehér filmek és a kort visszaidéző hangfelvételek – az éneklő ifjúság, a vastapsban kitörő párt delegáltak ritmusos éljenzése – oldják fel. És persze a színészek bravúros játéka, akik a Főtitkárok ideológiával átfűtött mondatait, olyan egyszerűséggel képesek előadni, mintha csupán hétköznapi párbeszédek lennének. Testtartásuk, arcvonásaik, gesztusaik, pillantásaik viszont sokkal beszédesebbek.

Kilépve a Katona Kamrájából a néző ezeket viszi magával, miközben emésztgeti, amit látott. Végül az emberben felrémlik Arthur Koestler híres mondata a Sötétség délben című könyvéből, miszerint

„A történelem arra is megtanított bennünket, hogy a hazugságok gyakran jobban szolgálják az ügyet, mint az igazság”.

A Főtitkárok viszont arról is szól, hogy a hazugságok – bármilyen ügyet is szolgáljanak – nem tudják megakadályozni, hogy egyszer valamikor eljöjjön az igazság pillanata.

 

SZEREPLŐK

Kádár János: Vizi Dávid
Rákosi Mátyás: Elek Ferenc
Rajk László: Fekete Ernő
Péter Gábor: Vajdai Vilmos
Gerő Ernő: Rajkai Zoltán
Farkas Mihály: Mészáros Béla
Farkas Vladimir: Gloviczki Bernát e.h.
Szántó György: Jakab Balázs e.h.
Szőnyi Tibor: Geltz Péter m.v.

ALKOTÓK

Díszlet: Khell Csörsz
Jelmez: Szakács Györgyi
Dramaturg: Török Tamara
Zenei dramaturg: Vajdai Vilmos
Videó: Koltay Dorottya Szonja
Videótechnika: Nagy Réka
Súgó: Schaefer Andrea
Asszisztens: Tóth Judit
Rendező: Zsámbéki Gábor

TOVÁBBI ELŐADÁSOK: 2023. március, 11., 24., április 1.

 

Főtitkárok, Katona József Színház, Kamra, Spiró György, Zsámbéki Gábor

 

 

Szólj hozzá!


Az beszél így, akiben nincs irigység...

Az beszél így, akiben nincs irigység...

Kivételes pillanat, hogy egy olyan kaliberű és jelentőségű kulturális ikonnal először jelenik meg beszélgetőkönyv, mint Cserhalmi György. Most...
 
Színház naptár

Maradunk tisztelettel...

Testvéroldalunk, a Koncert.hu száguldó riportere a munka és a koncertek mellett rengeteget olvas is. Ezt az írását a blogjáról vadásztuk le.

Jordán Adél a legjobb színésznő díját kapta Los Angelesben

November 1-8-ig tart a 22. Los Angeles-i Magyar Nemzetközi Filmfesztivál, amelyet "A két egyetlen" című film-szín-játékunk, Szirtes Tamás rendezése nyitott meg pénteken. Az eseményen részt vett Jordán Adél színművésznő, aki Bőhm Arankát, Karinthy Frigyes második feleségét alakítja. A fesztiválon díjakat is átadtak, a zsűri...
Új színdarabok