Stúdiószínpadról a nagyszínpadra: A vihar kapujában Zalaegerszegen

2019. January 18.  ·   premier   ·  Színházvilág.hu, MTI

Müller Péter Akutagava Rjúnoszuke novellái és Kuroszava Akira filmje nyomán írt A vihar kapujában című drámáját mutatják be Gergye Krisztián rendezésében pénteken a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban.

MTI fotó

Kuroszava filmjének és Müller Péter színpadi adaptációjának alapja Akutagava Rjúnoszuke két novellája. Zalaegerszegen A vihar kapujában című mű mintegy prológusban hangzik el az előadás elején: bemutatja a történelmi hátteret, a 12. századi polgárháború sújtotta Kiotót, ahol az események történnek.

A bozótmélyben című novella a Kiotóban történt gyilkosságról, a polgárháború elöl menekülő házaspár tragédiájáról szól. A férj életét veszti egy rablótámadásban és a felesége is a bandita áldozatává válik. A kihallgatásokon, vallatásokon, tanúságtételeken az áldozatok, a tanúk és az elkövetetők több szemszögből mesélik el a történetet újra és újra, de minden szereplő másként tárja a nézők elé az igazságot.

A darabot idén nagyszínpadra helyezték, a "teátrálisabb" előadáson a színpadi mű - bár az intimitása, a belső viszonyok mélysége megmaradt - nagyszabású drámává tudott válni - emelte ki Gergye Krisztián rendező.

Hozzáfűzte: Müller Péter színpadi adaptációja viszonylag linearitásában követi az eseményeket, míg a zalaegerszegi előadás arra fókuszál, miként változik az emberek igazságérzete, emlékezete, hogyan torzul az általuk elmesélt történet. A folyamatos időugrásokkal mindig újabb szemszögből láthatjuk az eseményeket, új mozaikokra derül fény. Az igazság kiderítése helyett az emberi viszonyok, érzelmi helyzetek válnak egyre fontosabbá.

A történet szereplői fölött - bár bíróság előtt állnak - senki sem hoz ítéletet. Mindenki a háború áldozata, érzelmi csapdába került emberek, akik a túlélésért küzdenek. Mindenkinek megvan a maga igazsága, mentegetőzési lehetősége, de az ítéletet saját maguknak kell meghozni – fejtette ki a rendező.

A különböző idősíkokban játszódó előadáson az áldozat, a halott férj szellemét egy médiumon keresztül idézik meg. Az összetett szerepet Mihály Péter alakítja, Masako, a feleség szerepét Pap Lujza, Tajomura, a rabló szerepét pedig Varga Balázs alakítja. A főbb szerepeket Ticz András, Baj László és Helvaci Ersan David játssza. A díszleteket és a jelmezeket Zöldy Z. Gergely tervezte.

Hevesi Sándor Színház, Zalaegerszeg, A vihar kapujában, Müller Péter, Kuroszava

 

 

Szólj hozzá!


Az beszél így, akiben nincs irigység...

Az beszél így, akiben nincs irigység...

Kivételes pillanat, hogy egy olyan kaliberű és jelentőségű kulturális ikonnal először jelenik meg beszélgetőkönyv, mint Cserhalmi György. Most...
 
Színház naptár

Maradunk tisztelettel...

Testvéroldalunk, a Koncert.hu száguldó riportere a munka és a koncertek mellett rengeteget olvas is. Ezt az írását a blogjáról vadásztuk le.

Jordán Adél a legjobb színésznő díját kapta Los Angelesben

November 1-8-ig tart a 22. Los Angeles-i Magyar Nemzetközi Filmfesztivál, amelyet "A két egyetlen" című film-szín-játékunk, Szirtes Tamás rendezése nyitott meg pénteken. Az eseményen részt vett Jordán Adél színművésznő, aki Bőhm Arankát, Karinthy Frigyes második feleségét alakítja. A fesztiválon díjakat is átadtak, a zsűri...
Új színdarabok