A kollekcióban levelek, iratok, Páger Antal rajzaival díszített filmforgatókönyvek, szövegkönyvek, fényképek, rajzok és személyes tárgyak találhatók.
A hagyatékban található gazdag fényképgyűjtemény csaknem 2000 felvétele a gyermekkortól szinte a teljes életpályát dokumentálja, és több száz kép tanúskodik a színházi és filmes szerepekről. A fotográfiák között a színész második és harmadik feleségének, Komár Júliának és Szilágyi Beának – akik mindketten színésznők voltak – a fényképei és dokumentumai is fellelhetők.
Páger Antal szívesen festett és rajzolt, az 1950-es évek első felében, argentínai emigrációja idején festményei értékesítése biztosította családja megélhetését. A kollekcióban több mint kétszáz rajz – életképek, portrék és karikatúrák – reprezentálják e készségét.
A Páger Antalnak írt levelek gyűjteményében talált dokumentumok hiteles információkat közölnek a dél-amerikai magyar diaszpóra életéről, a magyar nyelvű színjátszás körülményeiről. A művész 1956. augusztusi repatriálásának hírére sokféle reakció érkezett ismerősöktől és ismeretlenektől, Páger ezeket az üzeneteket is gondosan megőrizte, és eltette a Tamási utcai villájával kapcsolatos iratokat, a színházi és a filmes szerződéseket, az 1956-ban Buenos Aires-ben megváltott, Budapestre szóló repülőjegyét is.
A család a művész egy festményét is az intézménynek ajándékozta.
Páger Antal 1956-tól 1986-ig volt a Vígszínház tagja. A visszaemlékezések szerint Páger azzal tanította fiatalabb kollégáit, ahogy viselkedett, ahogy játszott. Amikor próbált, figyelték, hogyan dolgozik, milyen nehézségekkel küzd meg addig, amíg megtalálja a szerepéhez vezető utat.
Hegyi Barbara, aki a Sarkadi Imre Elveszett paradicsom című művéből készült, Mihályfi Imre rendezte tévéfilmben játszhatott együtt Páger Antallal, felidézte: a színész a forgatás közben halt meg váratlanul. A művet úgy fejezték be, hogy a kamera állása vált Páger szemszögévé, és partnerével, Cserhalmi Györggyel együtt a kamerának beszéltek. Az Elveszett paradicsom ugyan töredék lett, de így meg lehetett őrizni Páger Antal utolsó munkáját.
A hagyatékban őrzött amatőr filmek – köztük családi alkalmakkor és filmforgatásokon készült felvételek – a Magyar Nemzeti Filmalap filmarchívumába kerülnek, szintén a család ajándékaként.
Páger Antal, hagyaték, PIM, OSZMI
Szólj hozzá!