A butoh a TáncBlog szerint a hatvanas évek japán "szociotánca".
Teremtői egy akkor már híres és elismert, megzabolázhatatlan táncművész, Tatsumi Hijikata és partnere, Kazuo Ohno voltak. Az első darabokat Akoku Butoh-nak, a sötétség táncának hívták.
"A butoh lazán fordítva földtáncot jelent. Hijikata jó koreográfusként a szépséget kutatta, s arra jött rá, hogy a természetességhez a hajlított térd és a lassan áramló mozdulatok visznek közel. A törődött, megfáradt nő szépségét kereste, aki élete estéjén, az éles szél ellen harcolva, örök kínban vonszolja hátán a rizseskosarát hazafelé. Az egyedül hagyott, sárban tocsogó gyerek szépségét kereste - és mutatta meg. Hajlott hát, vánszorgás, súlyos ütemű mozdulatok - a nyugati esztétikával szemben, és a tökéletesen, a végletekig kontrollált japán táncokkal, a nohval és a kabukival szemben is, Hijikata ezt vágyott láttatni."
Nem telt el egy évtized, s már világszerte ismerték és keresték a műfajt és táncosait. San Franciscotól Los Angelesig, New Yorktól Torontóig turnéztak a butoh társulatok.
A budapesti előadás – címe: A HA DO - hullámmozgás – a modern kori háborúk szenvedőinek és halottainak állít emléket, Tadashi Endo a Bozsik Yvette Társulatnak készítette az új Nemzeti Táncszínház színpadára, Daniel Maia zenéjével. A németországi Göttingenben élő és dolgozó Tadashi Endo az egyik legnagyobb ma élő butoh táncos és koreográfus, aki 25 éve vezeti a göttingeni MAMU butoh központot és járja a világot táncosként, koreográfusként és tanítóként. A közös bemutató egy 3 éves együttműködés végeredménye a hetvenhárom éves nagymester, Tadashi Endo és a Bozsik Yvette Társulat között, amelyet több intenzív butoh workshop előzött meg Budapesten.
Mindarra, ami a médiát betölti ma egy fitneszguru szenzációhajhász kijelentései miatt, egy mondattal válaszolnánk a már idézett blogból:
"Miközben kimondja azt, amit a nyugati művészet képtelen: minden test tökéletes, minden test gyönyörű, egyszerre sárból összetapasztott, porba vágyó és éteri."
Tadashi Endo, butoh, táncművész, Japán, Bozsik Yvette Társulat, Nemzeti Táncszínház
Szólj hozzá!