A szürrealizmus diszkrét bája

2019. May 21.  ·   Ajánló   ·  Dressmann Dóra

Federico García Lorca „Ha elmúlik öt év – Az idő legendája” című szürrealista drámáját mutatták be május 18-án a Katona József Színházban. Az előadást Zsámbéki Gábor rendezte.

Fotók: Szigetváry Zsolt/MTI

A darab ismertetője megfogalmazza, hogy az előadás a magyar színházi hagyományban ritka, kivételes esemény: a költői, szürrealista művek előadására tett kísérlet. Úgy látszik, kevésbé kedveljük színházban a szürrealizmust... Pedig más művészeti ágakban nincs kifogásunk ellene, sőt. Bunuel* vagy David Lynch filmjei sikeresek, Salvador Dali kiállításai is sokezres tömeget vonzanak és a magyar popkultúrában is találunk példát hihetetlenül népszerű szürreális műre.

A darab története nem időrendben halad a kezdetektől a végkifejletig, és a szereplők sem feltétlenül valóságosak, lehet, csak egy rossz álomból emlékszik rájuk a főhős. Ha megkérdeznék, hogy akkor mégis, miről szól, azt felelhetnénk, hogy a szerelemről és a halálfélelemről. Szokatlan, fájdalmas, költői megfogalmazásban. Főhősünknek, a Fiatalembernek öt évet kell várnia, hogy elvehesse szerelmét, aki a darab kezdetén 15 éves, tehát nem annyira különös ez az öt év várakozás. Az évek alatt idealizált álomképet fest magának a lányról, aki közben egy nagyon is valóságos szerelmi viszonyba kezd valaki mással, így a házasság nem jön létre. Az elkeseredett Fiatalember ekkor felkeresi a Gépírólányt, aki valaha őt szerette, de már nála is hiába keresi az igaz szerelmet. Közben belelátunk a Fiatalember élete szereplőinek, barátainak, álombéli figuráinak boldogtalanságába is...

A szerelmet, ahogy minden mást is, megöli az idő. A már emlegetett Dali híres festménye, az Elfolyó idő, amin egy óraszerkezet folyik szét, pont a festőnek azon gondolatából született, hogy az idő múlása végzetes pusztulást eredményez. A dolgok végén pedig megfellebbezhetetlenül a halál van.

Az előadás vége felé Quimby Most múlik pontosan-ja jutott eszembe. A dal szürreális szövegét valószínűleg nem mindenki érti, vagy nem mindenki úgy érti, ahogy Kiss Tibi gondolta, mégis a többségünknek mond valamit. Valahogy úgy kellene Lorca darabját néznünk, ahogy a Quimby dalt hallgatjuk. A poétikus mondatok jelentését inkább átérezni lehet, mintsem érteni.

A nézőtérről kifelé menet azonban mégis valami teljesen más, az utolsó mondatok egyike visszhangzik a fejünkben: „Az úgynevezett ellenzék, mely a nemzeti egységet veszélyezteti, nem érdemel kegyelmet.” A köztársaságpárti Lorca nem kapott kegyelmet a falangistáktól.

„Ha elmúlik öt év” 1931-ben született, és a befejezéséhez képest napra pontosan öt évvel később végezték ki Lorcát, bármiféle tárgyalás nélkül, aztán elföldelték egy tömegsírban. Ma sem tudni, hol nyugszik. Idehaza Radnóti siratta el egy költeményben. Pont Radnóti. A sors gyakran szürreális, de legalábbis fájdalmasan kegyetlen.

*Lorca, Dali és Bunuel egyébként barátok voltak. Aztán Lorca megsértődött rájuk, mert úgy gondolta Bunuel és Dali őt gúnyolták ki az Andalúziai kutya című filmjükben...

A darab színlapja itt olvasható

 

Előadások

május 23., csütörtök
május 30., csütörtök
június 1., szombat
június 5., szerda
június 6., csütörtök
június 16., vasárnap

Katona József Színház, Federico García Lorca, Ha elmúlik öt év, Zsámbéki Gábor

Képtár

  • A szürrealizmus diszkrét bája kép 31246
  • A szürrealizmus diszkrét bája kép 31247
 

 

Szólj hozzá!


A Vasember a világot jelentő deszkákra lép

A Vasember a világot jelentő deszkákra lép

Robert Downey Jr., a Vasember sztárja szeptemberben debütál a Broadwayn a McNeal című új darab főszerepében –számolt be róla a Variety.com.
 
Színház naptár

Határvonalak: színházi fesztivál Szombathelyen

A tavalyi esemény sikerén felbátorodva idén is megrendezik május 30. és június 2. között a Határvonalak Színházi Fesztivált Szombathelyen, a Weöres Sándor Színházban, mely során a különböző színházi formákat kívánják megmutatni a táncszínháztól kezdve a prózain és a zenésen át egészen a multimédiás eszközöket is...

Amikor a színész rendez – interjú Bakos-Kiss Gáborral

A Győri Nemzeti Színház igazgatójával készült, a szakmai kétlakiság kihívásairól szóló beszélgetést az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület bocsájtotta a rendelkezésünkre.
Új színdarabok