Na, de lássuk részletesebben:
A koncepció
Nem tudjuk pontosan, hogy mit is takar a koncertmusical, csak sejthetjük. Magyarországon láttunk és hallottunk már rockoperát, rockoratóriumot, félig mese – félig musicalt, de talán koncertmusicalt még nem. A Madách Színház ezzel a kategóriával illeti a SIX című előadást, amelyben a legendás VIII. Henrik angol király hat felesége kel életre. Pontosabban nem csak életre kelnek, hanem a jelen időbe vándorolva együttest alapítanak, amely segítségével dalba önthetik saját történetüket.
Ez a koncepció alapvetően jó gondolat, ám aki valami komoly előadást várna, annak talán csalódnia kell az előadás során. Magam is próbáltam komolyan venni a darabot Szirtes Tamás igazgató bevezetője után, ám ez a próbálkozásom akkor fulladt végleg kudarcba, amikor a hat feleség bajor népviseletben kezdett táncolni. Ekkor rájöttem, hogy sokkal élvezhetőbb a SIX, ha meg sem próbáljuk komolyan venni.
A szereposztás
A darabot két szereposztásban láthatja a Madách Színháznézőterén és „tróntermében” (azaz színpadán) helyet foglaló közönség. Az egyik szereposztásban színészkirálynőket láthat a közönség Baranyai Annamária, Zsitva Réka, Peller Anna, Kardffy Aisha, Gadó Anita és Gallusz Nikolett személyében, a másikban pedig popkirálynőket jelenít meg Horányi Juli, Muri Enikő, Singh Viki, Herceg Erika, Hien és Veres Mónika Nika.
Én az utóbbi előadást láttam, de hogy melyiket érdemesebb választani, arra Szirtes Tamás is csak annyit mondott, hogy kétszer kell eljönni...
Az előadás és a fogadtatás
Miután már nem akartam komolyan venni az előadást, egészen élvezhetővé vált. Ennek ellenére mégis végig egy olyan érzés motoszkált bennem, mintha a stáb egy nehezen érthető és száraz történelmi anyagot szeretne közelebb vinni az általános- és középiskolásokhoz. Furcsa volt VIII. Henrik feleségeitől hallani a mai szlengeket és a legmodernebb zenei megoldásokat. Az énekhang pedig természetesen jó volt, de mintha a Spice Girls énekelte volna el a legendás feleségek történetét.
Annak azonban kifejezetten örültem, hogy mondanivalót is tartogatott a darab: a hat feleséget eddig mindenki VIII. Henrik alapján ítélte meg, ráadásul a darabban még azon is versengtek, hogy melyiküknek volt rosszabb a sorsa. Az előadás alatt természetesen rájöttek, hogy az egymáshoz való hasonlítgatás semmi jóra nem vezet, sem az, ha állandóan a rossz sorsunkkal foglalkozunk. A darab a nők korabeli és jelenlegi helyzetét is görbe tükörrel ábrázolja, ami szerintem kifejezetten jó és szükséges.
A fogadtatást vegyesnek éreztem a darab közben. Természetesen a kellő nevetésmennyiséget hozta a közönség, ám a színházban való tapsolásra illetve felpattanásra való buzdítás már nem mozgatott meg olyan sok embert. A darab közben feltett kérdések megválaszolása sem mindig sikerült. Ez természetesen a darab értékéből nem von le, de a színházba járóknak talán furcsa lehetett a közönség ilyen mértékű aktivizálása.
Összességében a darabot semmiképp sem illetném rossz jelzőkkel, de azt sem állítom, hogy kimagasló előadás. Ha valaki azonban szeretne egy jót nevetni, szórakozni vagy épp egy „csajos estéhez” keres programok, a SIX kiváló választás lehet. A darab tanulságait pedig talán érdemes lenne a hétköznapokba is beilleszteni: nem egymáshoz kell hasonlítgatni magunkat, hanem a saját életünket élni...
SIX, Madách Színház
Szólj hozzá!