Szirtes Attila (1970-2020) emlékére

2020. November 09.  ·     ·  szinhazvilag.hu

Elhunyt Szirtes Attila (1970-2020), a független tánc és színházi szakma jelentős alakja, szellemi és kétkezi embere, a Jurányi Ház műszaki vezetője. Számos társulattal dolgozott, állandó fénytervezője és alkotótársa volt többek között a Mozgó Ház Társulásnak, a Természetes Vészeknek és a Tünet Együttesnek.

Szirtes Attila (1970-2020) emlékére

Egyik legközelebbi munkatársa, Szabó Réka, a Tünet Együttes vezetőjének emlékező gondolatai már napok óta olvashatók a FB-on, de úgy gondoltuk, méltó lenne, ha nem csak megosztásokban és posztokban lenne elérhető:

16 éve dolgoztam vele először.

A zsigereimben van a lelke, a szelleme. A tenyeremben a háta egy itt maradt ölelésből.

Szinte mindennek, amit létrehoztam, fénytervezője, alkotótársa volt. Barát.

November 3-án éjjel meghalt.

Zokogunk.

Végigkísért, támasztott, segített, kimondta az igazat, vitatkozott, mindent megoldott, kíváncsi és szenvedélyes volt, hajlíthatatlan.

Intenzív volt, makacs, konfliktusos, borzasztó kemény, belül folyékony, hiperérzékeny, iszonyatosan szerethető, nyers, szókimondó, gyermeki, lényegi, tele árnyalattal és titokkal és humorral. Végtelenül tehetséges. Átment a falon, ha kellett – a barátaiért, azért a művészetért, amiben hitt. Elhordta a világot a hátán.

Mindenhez értett, mindent meg akart tanulni. A fényekről, a térről, a projektorokról, a tárgyak lelkéről, szerkezetek működéséről. Az előadásainkban nem egyszerűen a fényt tervezte. Komplexen lehetett vele mindarról gondolkodni, ami szcenikailag együtt dolgozhat az előadásban az előadókkal. Szenvedélyesen vitatkoztunk – álláspontja volt, ízlése, gondolata – nehezen lehetett meggyőzni, nagy erő kellett hozzá. Kimondta, amit gondolt, nem hazudott lelkesedést, nem mismásolt. Ha viszont valamiért lelkesedett, annak hurrikánszerű ereje volt. Bíztam a szemében. Ha unalmas volt, amit csináltunk, elaludt. Mellettünk állt bukásainkban, sikereinkben. Nem szerette a rivaldafényt, mindig a háttérben maradt.

A progresszív, minőségi munka érdekelte, meghatározó kísérletező alkotók sorával dolgozott (Hudi László, Árvai György, vagy a tánc területéről Ladjánszki Márta), akik elképesztően új gondolatokat ébresztettek arról, hogy mi is a színház, hogyan is lehet a színházról, vagy tágabban az előadó-művészetről gondolkodni. Utódokat nevelt, morált, a munkához való megalkuvás nélküli hozzáállást, hihetetlen szaktudást adott át számtalan fiatalnak. A kezdetektől beállt a Jurányi csapatába. Hihetetlen munkabírása volt, és minden részletre figyelő szeme.

Egyetlen díjat, kitüntetést nem kapott. Egy országban, ahol az innovatív, izgalmas gondolatok, a szokatlanság szitokszó – ijedelmet, értetlenséget, zavart kelt, ahol az úgynevezett független előadó-művészet alkotói nem valódi része a szakmának.

Egy folyamatos – a munka által szakaszolt – beszélgetésben voltam vele életről, családról, gyereknevelésről, színházról, bicajozásról, természetről, politikáról, Magyarországról. Pontosan tudta, mi a kamu, mi a valódi. Csak az érdekelte, ami bátor és teljes embert kívánó.

Egy ideje már fájt neki az élet. Nem tudtunk neki segíteni.

Zokogunk.

Szabó Réka és az egész Tünet Együttes

 

Szirtes Attila a Tünet Együttes alábbi alkotásaiban működött közre:

Karc – szabad ötletek színészekre és táncosokra (2004, MU Színház)

Priznic – lay-down comedy - ágy felvonásban (2006, Szkéné Színház R klub)

Szeánsz – aritmiás szívek klubja (2006, MU Színház)

Alibi – zenés-táncos kihallgatás másfél órában (2007, Thália Színház Régi Stúdió)

Nincs ott semmi – avagy alszanak-e nappal az álmok (2008, Trafó)

Katasztrófa maraton (2009, Szkéné Színház)

Az élet értelme – avagy időmúlatás 60 percben (2009, Szkéné Színház)

Gyász – kripta-revü (2010, Katona József Színház Kamra)

Propaganda! (2011, Trafó)

Voks – interaktív politikai táncszínház (2012, Trafó)

Nem emlékszem, hogy így neveltek volna (2012, Trafó)

Ez mind én leszek egykor (2013, MU Színház)

Közhely – élet-disco (2013 Trafó)

Voyager 3 – mission is possible (2014, Jurányi Ház Színházterem)

Az éjszaka csodái (2015 Trafó)

Sóvirág – avagy a létezés eufóriája (2015 Vígszínház Házi Színpad)

Loop (2017, MU Színház)

Burok – a táguló idő összehúzódásai (2018 Trafó)

Trolletetés – offline tragikomikus szidalomjáték (2020, MU Színház)

+ A létezés eufóriája (2019) c. dokumentumfilm két jelenetének gyönyörűséges fényeit is neki köszönhetjük (a film legvégén Éva-Emese áttűnését és az Apa monológot.)

R.I.P.

 

Szirtes Attila, gyász, Jurányi Ház, Tünet Együttes

 

 

Szólj hozzá!


Az beszél így, akiben nincs irigység...

Az beszél így, akiben nincs irigység...

Kivételes pillanat, hogy egy olyan kaliberű és jelentőségű kulturális ikonnal először jelenik meg beszélgetőkönyv, mint Cserhalmi György. Most...
 
Színház naptár

Maradunk tisztelettel...

Testvéroldalunk, a Koncert.hu száguldó riportere a munka és a koncertek mellett rengeteget olvas is. Ezt az írását a blogjáról vadásztuk le.

Jordán Adél a legjobb színésznő díját kapta Los Angelesben

November 1-8-ig tart a 22. Los Angeles-i Magyar Nemzetközi Filmfesztivál, amelyet "A két egyetlen" című film-szín-játékunk, Szirtes Tamás rendezése nyitott meg pénteken. Az eseményen részt vett Jordán Adél színművésznő, aki Bőhm Arankát, Karinthy Frigyes második feleségét alakítja. A fesztiválon díjakat is átadtak, a zsűri...
Új színdarabok