Budapest 2022. Oct. 15. (19:00)

Magyar Állami Népi Együttes - Idesereglik, ami tovatűnt - Óda az énekes madárhoz


Magyar Állami Népi Együttes - Idesereglik, ami tovatűnt - Óda az énekes madárhoz

Táncszínjáték

Vajon kik azok a fiatal nők és férfiak, akiket a Magyar Állami Népi Együttes Ideserglik, ami tovatűnt – Óda az énekes madárhoz előadásán a színpadon láthatunk? Honnan jöttek, hová tartanak, miért visel közülük néhány hátizsákot?

Tulajdonképpen könnyű a válasz: a Tisztelt Néző olyan kitűnő, sokoldalú előadóművészeket láthat, akik rajongva szeretik a folklórt, miközben a mában élnek, és művészetükkel a ma emberét akarják megszólítani. Nincs ebben ellentmondás, mert az autentikus néptáncok, a népzene, a dalok, a Tamási-szövegek olyan emberi érzéseket közvetítenek, amelyek soha nem kopnak ki a divatból, még akkor sem, ha azokat folyamatosan változó élethelyzetek váltják ki. E változások ugyanis leginkább csak felszínváltozások, melyek közepette a folklór az emberi lélek mélyére hatol, és mindemellett képes a múlt mélységes mély kútjából és az aktuális kor megkívánta új formákból folyamatosan újrateremteni magát.

A hátizsák és a tornacipő a ma népviselete: leginkább gyalog járó, kíváncsi, nyitott, érdeklődő (fiatal) emberek hordják. Az Ideserglik, ami tovatűnt – Óda az énekes madárhoz Tamási Áron eredeti műve nyomán készült (nép)zenés-(nép)táncos színházi feldolgozásában az autentikus folklór – újszerűen, szokatlanul – kortársszínházi játékstílussal kerül szerves egységbe. Az így létrejött komplex színpadi nyelvezetben magától értetődő természetességgel mutatkozik meg az élő folklór örök aktualitása. A ma játszódó történetben kihűlt kapcsolatban kínlódik két negyven felé közeledő pár. A nők, Eszter és Regina már szeretnének megállapodni; a férfiak, Lukács és Máté „életkezdési dilemmában” őrlődnek: halogatják a családalapítást, mert előbb stabil egzisztenciát akarnak teremteni. A párkapcsolati válságban a nők elvarjúsodnak, a férfiak a pohár felé nyúlnak, és élvezetek hajszolásáról ábrándoznak. Mindkét párnak két tizenéves fiataltól kell megtanulnia, hogy az embert boldoggá csakis az őszinte, tiszta szerelem teszi, és csak az adhat az életkezdéshez elegendő bátorságot.       

 

Tamási Áron Énekes madár című színműve nyomán írta: Kutszegi Csaba

Az előadáson idézetek hangzanak el József Attila, Juhász Gyula, Petőfi Sándor, William Shakespeare és Weöres Sándor írásaiból és egy jakut hősi énekből.

 

Főszereplők:

 

Gondos Eszter, nő, negyvenfelé

Lévay Andrea

Gondos Regina, nő, negyvenfelé

Hetényi-Kulcsár Klára

Gondos Magdolna, tizenéves lány

Aranyos Norina

Bakk Lukács, férfi, negyvenfelé

Kiss Balázs

Préda Máté, férfi, negyvenfelé

Farkas Máté

Kömény Móka, tizenéves fiú

Szabó Zsombor

Kömény Ignácné, Móka anyja

Farkas Fanni

Pap

Pálffy Zoárd

Boszorkány 

Jávor Katalin

Kikiáltó

Karé Árpád

 

 

Zenei rendező és szerkesztő

Pál István Szalonna

Zeneszerző

Pál István Szalonna

Koreográfus asszisztens

Módosné Almási BertaBacsó LillaFarkas Fanni

Koreográfus

Darabos PéterMihályi GáborMódos Mátéifj. Zsuráfszky Zoltán

Látvány

Árvai György

Jelmeztervező

Szűcs Edit

Fény

Fodor Zoltán

Hang

Szabó Péter

Videoanimáció

Korai Zsolt

Színészmesterség

Csábi Anna

Előadja

Magyar Állami Népi Együttes tánckara és zenekara

Hangfelvételről közreműködik

Pál Eszter

A rendező munkatársa

Kutszegi Csaba

Rendező-koreográfus

Mihályi Gábor

Zenekarvezető

Radics Ferenc

Tánckarvezető

Ágfalvi György

Tánckari asszisztens

Borbély BeatrixJávor KatalinFarkas Mátéifj. Zsuráfszky Zoltán

Művészeti vezető

Pál István Szalonna

Együttesvezető

Mihályi Gábor

 

 

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


Már látszik, milyen fergeteges utcaszínházi fesztivál lesz Balatonalmádiban!

Már látszik, milyen fergeteges utcaszínházi...

Idén hatodik alkalommal, június 28. és 30. között kerül megrendezésre a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával az ország egyetlen nemzetközi...
 
Színház naptár

Generációnk a padlón hever (Az ügynök halála, Centrál Színház)

Mint arról már többször is hírt adtunk, a Centrál Színház tűzte műsorára a drámairodalom egyik klasszikusát. A főpróbán jártam, és előre bocsájtom, nem kritikaírásra vállalkoztam, hanem arról beszélnék, hogy 2024-ben számomra mit jelentett ez az előadás.

A nők és a művészet – nehezített pálya

Számos kutatás bizonyítja, hogy a női művészeknek nehezebb dolguk van a kreatív szakmákban, mint a férfiaknak.
Új színdarabok
A király beszéde
A király beszéde
Székesfehérvár 
A kék hajú lány
A kék hajú lány
Székesfehérvár 
A kék hajú lány
A kék hajú lány
Székesfehérvár 
kettős:játék
kettős:játék
Budapest