Színházat csinálni olyan, mint jégre írni - mire leírod a mondat utolsó betűjét, addigra az első betű talán már el is olvadt. (Yossi Israeli)
A Gólem elsősorban színház. Hasonlóan bármely más művészhez vagy művészeti alkotó közösséghez azon fáradozik, hogy a világot jobbá tegye. A Gólem másodsorban zsidó. A színpad az élet, a halál, a szeretet, a gyűlölet, a szerelem és a bosszú birodalma, miközben a darabok egy vallásra, kultúrára, népre, szemléletre vagy mindezekre együtt reflektálnak.
Harmadsorban budapesti. A Gólem a zsidóság sok ezer éves hagyományát és kultúráját tekinti alapnak, mindezek mellett tisztában van azzal, hogy Európában, Magyarországon, Budapesten kell teljesítenie kulturális misszióját.
Zsidó színházként Közép-Európában működni hatalmas felelősség, óriás kihívás; óhatatlanul kirakatba kerül mind a szennyes, mind a tiszta ruha. A Gólem nem hunyhat szemet a zsidó közösség, vezetés illetve egyének gyengeségei, hibái felett - kritikus és önkritikus.
Attól, hogy Budapesten közép-kelet Európa legnagyobb zsidó közössége él, nem feltétlenül maradhat életben egy zsidó színház, ha nem tud megfelelni a magyar közönségre jellemző magas színvonalú elvárásoknak.
A Gólem a közösségi színházakkal ellentétben a teljes magyar színházba járó közönséghez szól. Éppen ezért a héber, jiddis, angol, francia vagy bármely más idegen nyelven írt darabokat magyarul mutatja be.
És amíg fényes nappal a Parlamentben, iskolákban, gyárakban és hivatalokban hatalmas elánnal gyártják a felkiáltójeleket, addig este, amikor már csak halovány fények pislákolnak az utcán, barátainkkal - a Gólem nézőivel megpróbálunk a felkiáltójelekből kérdőjeleket hajlítani. A siker nem garantált.
Borgula András
Szólj hozzá!