Budapest 2022. Jun. 04. (11:00)

Egyensúlyban


Egyensúlyban

Balettest három részben

Stravinsky, Gluck, Mozart… Az est e három nagy hatású zeneszerző kompozícióira készített táncművekre épül, egyszerre kínálva kikapcsolódást a klasszikus zene és a balett szerelmeseinek. A műsor első részében a közelmúlt két látványos bemutatója kap helyet: Venekei Marianna Tűzmadarak című koreográfiája a női ösztönöket ironikus, groteszk felhanggal állítja a középpontba Stravinsky ikonikus zenéjére, míg Thierry Malandain Gluck zenéjére készített Don Juan című alkotása egy régi témát dolgoz fel új szemlélettel. A folytatásban a Magyar Nemzeti Balett repertoárján 2013 óta nagy sikerrel futó két Jiří Kylián-műben, a Petite mort és a Hat tánc című koreográfiákban gyönyörködhetnek a kortárs táncok kedvelői.

 

Venekei Marianna / Igor Stravinsky

Tűzmadarak

 

„A nők olyan ösztönnel találják meg a maguk szerelmi táplálékát a földön, mint a madarak a magvakat vagy halakat. Keringenek a végtelen térben, ösztönük vezeti őket tavak, folyók, tengerek és rónaságok fölött, s aztán bonyolult cikázás és kóválygás után, egyszerre lecsapnak. Ösztönük, szemmértékük ilyenkor csodálatosan nyilatkozik meg. Nagy ritkán tévednek, s csak néha esik meg, hogy az áldozat erősebb vagy ügyesebb, s kisiklik csőrükből, mint az ebihal a sirály csőréből. Ilyenkor vijjognak egyet, mint a sirály; s odább szállanak, keringve, körözve, fáradhatatlanul, éberen” – idézi a kissé ironikus Márai Sándor-szöveget Igor Stravinsky csodálatos zenéjére készített, Tűzmadarak című új balettje kapcsán a koreográfus Venekei Marianna.
A produkció elején Márai Sándor Füves könyvéből az idézetet Sinkó László színművész előadásában hallhatjuk

 

Thierry Malandain / Christoph Willibald Gluck

Don Juan

 

Don Juan: régi téma, modern feldolgozás. A férfi, aki számára minden nő csábítási célpont volt a spanyolországi aranykorban, azaz a 16. században. A férfi, akit a commedia dell’arte is figuraként tart számon, eközben szabad gondolkodó és melankolikus „donjuan”, fáradhatatlanul hajszolja a nőket, és ebben – valljuk meg – van valami eleve csodálatra méltó! „Szeretem annak a gondolatát, hogy egy olyan karakterről van szó, aki a Nőt keresi a nőkben. Vagy éppen saját magát? Számomra ő egy misztikus alak, aki ahelyett, hogy megtalálná a kielégülést abban, ami különleges és biztos, mindig a sokat és a még többet hajszolja. Ő a tettek embere, aki azokból a pillanatokból él, amelyeket mások teste mellett tölt” – mondja a darabjáról Thierry Malandain a koreográfus, aki először érkezett Magyarországra, hogy a Magyar Nemzeti Balettel dolgozzon.
Thierry Malandaint a Stepping Grounds Arts/Culture Management képviseli. www.steppinggrounds.com

 

Jiří Kylián / Wolfgang Amadeus Mozart

Petite Mort

 

Jiří Kylián cseh koreográfus több táncművet is készített Mozart muzsikájára. A zeneszerző halálának 200. évfordulóján egy különleges balettel tisztelgett a nagy komponista előtt.  Hat nő, hat férfi és hat kard szerepel ebben a különleges hangulatú alkotásban, melyben kellékként fekete, barokk stílusú ruhák, bizarr krinolinok is megjelennek. A darab képi szimbolikája egy olyan világot mutat be, ahol az agresszió, a szexualitás, a csönd, a muzsika, a sebezhetőség, az egymásra utaltság és az örök emberi szépség együtt létezik sajátos költőiségben. Merész látványosság, elegancia és stílusérzék jellemzik a koreográfusnak ezt az érett korszakából származó balettjét, amely 2013. májusa óta szerepel a Magyar Nemzeti Balett repertoárján.

 

Jiří Kylián / Wolfgang Amadeus Mozart

Hat tánc

 

„…úgy döntöttem, hogy nem alkothatok szimplán egy, a zeneszerző humorérzékét és zenei zsenijét tükröző táncsorozatot. Ehelyett hat, látszólag zavarosnak tűnő képet koreografáltam…” (Jiří Kylián)

Kylián balettjében a mozarti játékosságot és az abszurd valóságot ültette át a mozdulatok nyelvére. Nem akart semmilyen történetet sem elmesélni, inkább a börleszk szótári meghatározásának megfelelően esetlen, rizsporos parókájú, olykor irreálisan viselkedő hősök képtelen helyzeteire, helyzetkomikumaira építette táncdarabját. A nyolc táncos az első pillanatban úgy jelenik meg a színpadon, mintha egy Mozart korabeli panoptikumból lépnének elő, majd éppen a koreográfia újszerűsége, frissessége és szédületes dinamikája okozza, hogy egyre modernebb, időtlenebb hőseivé válnak Kylián abszurd alkotói világának.
 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


A színésznő, akinek saját menüje van a bisztróban

A színésznő, akinek saját menüje van a bisztróban

Ónodi Eszter az ország egyik legismertebb színésznője, a Katona József színház tagja, számos ismert film és sorozat főszereplője. Évek óta...
 
Színház naptár

A nők és a művészet – nehezített pálya

Számos kutatás bizonyítja, hogy a női művészeknek nehezebb dolguk van a kreatív szakmákban, mint a férfiaknak.

Tóbiás, a tejesember a Gólem Színházban

Ha valakinek így nem rémlene, hívják őt más néven is: Tevje, ő a Hegedűs a háztetőnben szeretne gazdag lenni. A méltán híres musicalhez képest Sólem Aléchem Tóbiás, a tejesember című elbeszélése kissé árnyaltabban mutatja be, hogyan birkóznak meg szüleink azzal, hogy felneveljenek minket.
Új színdarabok
 
 
Cached at 09:00:43