Budapest 2019. jan. 28. (19:00)

10


10

Vajon hány ember életében okoztunk eddig maradandó károsodást? Hiszen öntudatlanul is hatással vagyunk egymásra. Képesek vagyunk mások által változni és másokon változtatni. Mások által befolyásolva hozunk döntéseket nap mint nap, másokkal együtt megélt élményeink befolyásolják gondolkodásunkat, egész életünkben különböző kapcsolataink hálójában létezünk. De akkor mégis miért ennyire elementáris élményünk a magány?

A Bánya-trilógiával híressé vált erdélyi drámaíró, Székely Csaba legújabb színdarabját a tízparancsolat ihlette, amelyet a Radnóti Színházban láthat először a közönség. A 10 tíz magányos ember történetét meséli el úgy, hogy – akárcsak egy bűnügyi sorozatban –, fokozatosan bomlanak ki egymáshoz fűződő viszonyaik, lassan tárulnak fel egymás sorsát keresztező életútjaik. Mind a tízen megszegnek egy bibliai parancsolatot, elkövetnek valamilyen bűnt. De vajon mindenki bűnös, aki bűnt követ el? Székely Csabát sokan a „magyar Martin McDonaghként” emlegetik, és ebben a művében sem hazudtolja meg önmagát: a súlyos kérdéseket a rá jellemző fekete humorral ragadja meg, tragikus és groteszk helyzeteket vonultatva fel.

Székely Csaba drámaíróként először 2011-ben, a POSZT Nyílt Fórum programjában tűnt fel, ahol Bányavirág című színdarabjáért a Színházi Dramaturgok Céhe neki ítélte oda a Vilmos-díjat. Pályája azóta töretlenül ível felfelé. Darabjait számos magyar színház bemutatta, ő pedig háromszor nyerte el a Színikritikusok díját a legjobb új magyar drámáért.

 

„Kíváncsi voltam, hogyan állunk ma a keresztény erkölcsi törvényekkel, főleg, amikor kénytelenek vagyunk megszegni őket. Ezért olyan élethelyzeteket, sorsokat igyekeztem bemutatni, ahol az emberek, akár önhibájukon kívül, vagy mert választás elé kerülnek, megszegik valamelyik parancsolatot. A néző pedig eldöntheti, hogy ez bűn-e, elítélendő-e.”
Székely Csaba

 

„A próbafolyamatot úgy képzelem el, hogy a színészekkel elmerülünk ebben a témában, kifaggatjuk egymást, személyessé tesszük egymás számára a darabot. Ezt az önmagunkban való elmélyülést meg kell tennünk. Én magamnak is tartozom ezzel, hiszen csak akkor válik majd a néző számára is személyessé az előadás, ha magunk is levetkőzünk. Ha válaszolunk arra, hogy meg tudok-e felelni legalább egy parancsolatnak. Vagy háromnak. Megvizsgáltam, nem állok valami jól. Sem én, sem mi.”
Sebestyén Aba

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


Mamma Mia! 400

Mamma Mia! 400

A Madách Színház 2021. november 22-én játszotta 400. alkalommal Benny Andersson- Björn Ulvaeus-Catherine Johnson: Mamma Mia! című musicaljét.
 
Színház naptár

Szakmai és közönség díjakat osztottak az első első eSzínház Fesztiválon

Október 20-án ünnepélyes keretek között kiosztásra kerültek az eSzínház Fesztivál szakmai- és közönségdíjai, valamint az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai díjai is, amelyek a pandémia miatt a tavalyi évben nem kerültek átadásra. A ünnepi átadóra a Radnóti Miklós Színházban került sor, a legjobb férfi...

Csomolungma 80 perc alatt

A Vörösmarty Színház bemutatta A cégvezetőt. A dupla premieres hétvégén a Pelikán Fészek is dugig megtelt, hiszen Háy János A cégvezető című regényéből készült monodrámát mutatta be a székesfehérvári Vörösmarty Színház Sághy Tamás előadásában. A 80 perces sorsjáték, a Háy-Sághy páros és a mindekit érintő...
Új színdarabok