Az a gyönyörű Hedda Gabler (Katona: Hedda Gabler)

2022. October 17.  ·   Színházban voltunk   ·  mmi

Hogy mire gondolt a női sorsok specialistája, Ibsen, amikor megírta ezt a drámát, s mire gondolt sok más színre vivő rendező és kritikus (női sors, hősi lét, nyárspolgárok, germán mondavilág stb.) szívem szerint elengedném... Inkább azt írom le, mi minden jutott eszembe a Katona József Színház legújabb bemutatója kapcsán.

Fotók: Horváth Judit

Mindenkinek megvan a maga Hedda Gablere. (Ha nincs, akkor valószínűleg ő maga az.) A gimiben a lány, akit mindenki – beleértve a tanárokat is – csodál, ugyanakkor fél tőle: rémisztően okos, szabad és végtelenül erős. Mellette a többiek láthatatlanok. Lenyúlja a fiúdat, megnyeri a versenyeket, rád hozza a  frászt, hogy lepörköli a hajadat, s közben úgy tűnik, neki a világ csupán egy játék, egy színdarab, amelyben ő a rendező és a főszereplő egyaránt. A kegyetlen kamaszkorból kinőve a Hedda Gablerek immáron a munkás hétköznapok főszereplői lesznek, ragyogó bolygók, akik körül az emberek mint holdak keringenek. Mindenki őket akarja, ők pedig valójában senkit nem akarnak, mégis kiváló másolókká válnak: felveszik az álcát, és úgy tűnik, beilleszkednek a környezetükbe: feleségek lesznek, anyák is meg a többi, ami az élettel jár, de közben elpusztítanak maguk körül mindent a nagy keresésben, hogy a leküzdhetetlen erejük végre találkozzon egy mindent elsöprő energiával.

Fotók: Horváth Judit

Ha eltelik 20-30 év, a Hedda Gablered nagy valószínűséggel már egyedül van, egyszerűen felemésztette maga körül a kapcsolatokat vagy azok, belefáradva a nonstop csodálatba, elmenekültek tőle, és valószínűleg valamiféle függőséggel és/vagy mentális gondokkal küzd, esetleg benne maradt a szövetben, és mélyre ásta a saját heddagablerségét (ebből kifolyólag valamiféle függőséggel és/vagy mentális gondokkal küzd). Hedda Gablernek lenni felnőttként már nem annyira jó móka, mert a világ ugyanolyan unalmas, mint a gimiben volt, csak a mozgástér szűkült be elviselhetetlenül és a tettek következményei combosabbak. A Párkák ugyanis nem szeretik, ha valaki ki akarja venni a kezükből az emberéletek fonalát, és saját kényük-kedvük szerint összevissza bogozgatják, s könnyen megesik, hogy ilyenkor az illető nyakára tekerik azt.

Fotók: Horváth Judit

A Katonában nem kell 20-30 évet várni: még csak nem is négy felvonásban, hanem egyetlen, erős másfél órában lepereg minden, ami Hedda Gabler. A rendező és a színészek épp annyira emelik el a történetet, hogy közben ne érezd magad a tükörszobában, de miután felálltál a piros plüssbársony székből, úgy gondolod, mindez neked szólt, rólad szólt, az életed szereplőinek archetípusairól szólt, és miután lefutott a scan, két dolognak örülsz: egyrészt, hogy megnézted az előadást, másrészt, hogy te nem vagy Hedda Gabler.

Legalábbis, azt hiszed, de erről meg kellene kérdezned másokat is...

Szereplők

HEDDA TESMAN, szül. GABLER – Jordán Adél

JÖRGEN TESMAN PhD. – Bányai Kelemen Barna

EJLERT LÖVBORG – Mészáros Béla

BRACK bíró – Takátsy Péter

THIA – Mentes Júlia

JULLE NÉNI, Jörgen nagynénje – Kiss Eszter

Alkotók

Díszlet: Balázs Juli

Jelmez: Pattantyus Dóra

Dramaturg: Szabó-Székely Ármin

Zene: Matisz Flóra Lili

 

Rendező: Székely Kriszta

További előadások:

 

október 24., 19:00

november 2., 19:00

november 14., 19:00

november 26., 19:00

december 5., 19:00

december 20., 19:00

december 30., 19:00

 

 

 

 

 

 

Hedda Gabler, Katona József Színház, Székely Kriszta, Jordán Adél

 

 

Szólj hozzá!


Az beszél így, akiben nincs irigység...

Az beszél így, akiben nincs irigység...

Kivételes pillanat, hogy egy olyan kaliberű és jelentőségű kulturális ikonnal először jelenik meg beszélgetőkönyv, mint Cserhalmi György. Most...
 
Színház naptár

Maradunk tisztelettel...

Testvéroldalunk, a Koncert.hu száguldó riportere a munka és a koncertek mellett rengeteget olvas is. Ezt az írását a blogjáról vadásztuk le.

Jordán Adél a legjobb színésznő díját kapta Los Angelesben

November 1-8-ig tart a 22. Los Angeles-i Magyar Nemzetközi Filmfesztivál, amelyet "A két egyetlen" című film-szín-játékunk, Szirtes Tamás rendezése nyitott meg pénteken. Az eseményen részt vett Jordán Adél színművésznő, aki Bőhm Arankát, Karinthy Frigyes második feleségét alakítja. A fesztiválon díjakat is átadtak, a zsűri...
Új színdarabok