Cseppben a tenger – Katonában a Tartuffe

2019. December 20.  ·   Ajánló   ·  mmi

Irigyeljük azokat, akik részt vesznek a szombati bemutatón: a sajtónyilvános főpróbán az ügyelő sajnos lekeverte a tapsot, pedig még rengeteg vas maradt a tenyerekben...

Fotó: Balogh Zoltán/MTI

A Tartuffe Molière egyik legismertebb, ötfelvonásos vígjátéka. Az ma már biztos, hogy ő is írta, a Katonában azonban egy felvonásban játsszák (1 óra 50 perc.)

A darabot születése után szinte azonnal cenzúrázták a XIV. Lajos királyt körülvevő, odaadó hívek felzúdulása miatt. Bár a befolyásos udvari emberek mind mélyen vallásosnak mutatkoztak, a valóságban azonban igencsak álszent módon viselkedtek. A hozzájuk hasonló képmutatókat pellengérezte ki Molière a művében. Ez annyira jól sikerült, hogy a párizsi érsek egyenest felhívást adott ki, amelyben kiközösítéssel fenyegette mindazokat, akik a darabot megnézik, játszanak benne vagy akár elolvassák, a nyilvános előadásokat betiltották – az arisztokrácia számára azonban megengedték, hogy a darabot magánelőadásokon bemutathassák. Mindig vannak egyenlőbbek.

Úgyhogy, mi úrnak érezhettük magunkat :)

A történetet mindenki ismeri, tananyag, ráadásul már számon sem lehet tartani, hányszor és hol került repertoárra. Talán fontosabb kérdés az, hogy mikor...

Katona József Színház 2019-es előadása Alice Georgescu fordítását használta Bocsárdi László rendezésében (szövegkönyv: Kali Ágnes és Bocsárdi László). Nagyon izgalmas utazás, amelyben a klasszikus történet összekapcsolódik a jelenkori szöveghasználattal, ütős látványvilággal és tökéletes hangeffektekkel. Sokan nem szeretik, amikor "modernizálnak" egy darabot, és csak a történet ismerete segít végigkalauzolni az előadáson. A rendező ebben az esetben azonban tökéletes eleggyé gyúrta össze az eredetit és a jelenkort, s úgy helyezte át napjainkba a történetet, hogy nem helyezte át... Vagyis "kortalanította", ezzel még inkább megvilágította a jelenséget, mert úgy tűnik, a képmutatás, a manipuláció, a hazugság, a hiszékenység, a vakhit, az önkény és a szélhámosság korszaktól független velejárói az emberi hitványságnak.

A Tartuffe tényleg vígjáték. Elég sokat nevettünk. Most azt kellene írni, hogy ebbe a nevetésbe kis keserűség is vegyült, de ez nem teljesen igaz. Sikerült ama határon belül tartani, amikor nem válik didaktikussá és nem akarja feltétlenül azt, hogy soronként és jelenetenként vonjuk párhuzamot a színház élületén kívüli valósággal. (Ettől még megtörténhet...) A színészek játéka beszippantotta a közönséget – hogy aztán, amikor kifújta, ki mit gondol, az már más ügy. Szinte örültünk, hogy nincs szünet, nem szívesen szakítottuk volna meg az "élvezetet".

Úgy éreztük, a színház – bár a repertoár megtervezésekor még nem tudhatták, mi minden fog történni... – ezzel az utolsó bemutatóval méltó módon mondott búcsút a 2019-es, a végét tekintve nem túl békés évnek. Jó volt Máthé Gábort látni a színpadon.

Az embernek kicsit azért összeszorult a szíve a záróképnél (nem spoilerezünk!), de ez is arra jó, hogy belássuk: a színház egy olyan különleges hely, amelyben egy csomó világ találkozik: a szerzőé, a rendezőé, a színészeké, a látványtervezőé, a közönségé – és a mindenkit körbevevő környezeté. Ha nem tartja össze a gondolat, akkor szétesik, és puzzle-ként kell összerakni, de ha széleket gondosan összesimítják, akkor még az is lehet, hogy az évad egyik legjobb előadása kerekedik belőle. De most összetartja. Heppiend nélkül.

A színlap itt található

Tartuffe, Moliere, Katona József Színház

 

 

Szólj hozzá!


Az beszél így, akiben nincs irigység...

Az beszél így, akiben nincs irigység...

Kivételes pillanat, hogy egy olyan kaliberű és jelentőségű kulturális ikonnal először jelenik meg beszélgetőkönyv, mint Cserhalmi György. Most...
 
Színház naptár

Maradunk tisztelettel...

Testvéroldalunk, a Koncert.hu száguldó riportere a munka és a koncertek mellett rengeteget olvas is. Ezt az írását a blogjáról vadásztuk le.

Jordán Adél a legjobb színésznő díját kapta Los Angelesben

November 1-8-ig tart a 22. Los Angeles-i Magyar Nemzetközi Filmfesztivál, amelyet "A két egyetlen" című film-szín-játékunk, Szirtes Tamás rendezése nyitott meg pénteken. Az eseményen részt vett Jordán Adél színművésznő, aki Bőhm Arankát, Karinthy Frigyes második feleségét alakítja. A fesztiválon díjakat is átadtak, a zsűri...
Új színdarabok