Cseppben a tenger – Katonában a Tartuffe

2019. december 20.  ·   Ajánló   ·  mmi

Irigyeljük azokat, akik részt vesznek a szombati bemutatón: a sajtónyilvános főpróbán az ügyelő sajnos lekeverte a tapsot, pedig még rengeteg vas maradt a tenyerekben...

Fotó: Balogh Zoltán/MTI

A Tartuffe Molière egyik legismertebb, ötfelvonásos vígjátéka. Az ma már biztos, hogy ő is írta, a Katonában azonban egy felvonásban játsszák (1 óra 50 perc.)

A darabot születése után szinte azonnal cenzúrázták a XIV. Lajos királyt körülvevő, odaadó hívek felzúdulása miatt. Bár a befolyásos udvari emberek mind mélyen vallásosnak mutatkoztak, a valóságban azonban igencsak álszent módon viselkedtek. A hozzájuk hasonló képmutatókat pellengérezte ki Molière a művében. Ez annyira jól sikerült, hogy a párizsi érsek egyenest felhívást adott ki, amelyben kiközösítéssel fenyegette mindazokat, akik a darabot megnézik, játszanak benne vagy akár elolvassák, a nyilvános előadásokat betiltották – az arisztokrácia számára azonban megengedték, hogy a darabot magánelőadásokon bemutathassák. Mindig vannak egyenlőbbek.

Úgyhogy, mi úrnak érezhettük magunkat :)

A történetet mindenki ismeri, tananyag, ráadásul már számon sem lehet tartani, hányszor és hol került repertoárra. Talán fontosabb kérdés az, hogy mikor...

Katona József Színház 2019-es előadása Alice Georgescu fordítását használta Bocsárdi László rendezésében (szövegkönyv: Kali Ágnes és Bocsárdi László). Nagyon izgalmas utazás, amelyben a klasszikus történet összekapcsolódik a jelenkori szöveghasználattal, ütős látványvilággal és tökéletes hangeffektekkel. Sokan nem szeretik, amikor "modernizálnak" egy darabot, és csak a történet ismerete segít végigkalauzolni az előadáson. A rendező ebben az esetben azonban tökéletes eleggyé gyúrta össze az eredetit és a jelenkort, s úgy helyezte át napjainkba a történetet, hogy nem helyezte át... Vagyis "kortalanította", ezzel még inkább megvilágította a jelenséget, mert úgy tűnik, a képmutatás, a manipuláció, a hazugság, a hiszékenység, a vakhit, az önkény és a szélhámosság korszaktól független velejárói az emberi hitványságnak.

A Tartuffe tényleg vígjáték. Elég sokat nevettünk. Most azt kellene írni, hogy ebbe a nevetésbe kis keserűség is vegyült, de ez nem teljesen igaz. Sikerült ama határon belül tartani, amikor nem válik didaktikussá és nem akarja feltétlenül azt, hogy soronként és jelenetenként vonjuk párhuzamot a színház élületén kívüli valósággal. (Ettől még megtörténhet...) A színészek játéka beszippantotta a közönséget – hogy aztán, amikor kifújta, ki mit gondol, az már más ügy. Szinte örültünk, hogy nincs szünet, nem szívesen szakítottuk volna meg az "élvezetet".

Úgy éreztük, a színház – bár a repertoár megtervezésekor még nem tudhatták, mi minden fog történni... – ezzel az utolsó bemutatóval méltó módon mondott búcsút a 2019-es, a végét tekintve nem túl békés évnek. Jó volt Máthé Gábort látni a színpadon.

Az embernek kicsit azért összeszorult a szíve a záróképnél (nem spoilerezünk!), de ez is arra jó, hogy belássuk: a színház egy olyan különleges hely, amelyben egy csomó világ találkozik: a szerzőé, a rendezőé, a színészeké, a látványtervezőé, a közönségé – és a mindenkit körbevevő környezeté. Ha nem tartja össze a gondolat, akkor szétesik, és puzzle-ként kell összerakni, de ha széleket gondosan összesimítják, akkor még az is lehet, hogy az évad egyik legjobb előadása kerekedik belőle. De most összetartja. Heppiend nélkül.

A színlap itt található

Tartuffe, Moliere, Katona József Színház

 

 

Szólj hozzá!


Mamma Mia! 400

Mamma Mia! 400

A Madách Színház 2021. november 22-én játszotta 400. alkalommal Benny Andersson- Björn Ulvaeus-Catherine Johnson: Mamma Mia! című musicaljét.
 
Színház naptár

Szakmai és közönség díjakat osztottak az első első eSzínház Fesztiválon

Október 20-án ünnepélyes keretek között kiosztásra kerültek az eSzínház Fesztivál szakmai- és közönségdíjai, valamint az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai díjai is, amelyek a pandémia miatt a tavalyi évben nem kerültek átadásra. A ünnepi átadóra a Radnóti Miklós Színházban került sor, a legjobb férfi...

Csomolungma 80 perc alatt

A Vörösmarty Színház bemutatta A cégvezetőt. A dupla premieres hétvégén a Pelikán Fészek is dugig megtelt, hiszen Háy János A cégvezető című regényéből készült monodrámát mutatta be a székesfehérvári Vörösmarty Színház Sághy Tamás előadásában. A 80 perces sorsjáték, a Háy-Sághy páros és a mindekit érintő...
Új színdarabok
A Pál utcai fiúk
A Pál utcai fiúk
Szombathely 
A Pál utcai fiúk
A Pál utcai fiúk
Szombathely 
A Pál utcai fiúk
A Pál utcai fiúk
Szombathely 
A Pál utcai fiúk
A Pál utcai fiúk
Szombathely 
A Pál utcai fiúk
A Pál utcai fiúk
Szombathely 
A Pál utcai fiúk
A Pál utcai fiúk
Szombathely 
HODWORKS: Grace
HODWORKS: Grace
Budapest 
Kálmán Imre:...
Kálmán Imre:...
Szekszárd 
Mágnás Miska
Mágnás Miska
Budapest